Fiscale gevolgen partneralimentatie

Fiscale aftrek

De fiscus staat toe dat u bepaalde onderhoudsverplichtingen kunt u aftrekken. Het betreft:

• periodieke betalingen van alimentatie en losse aanvullingen daarop

• een afkoopsom van alimentatie aan uw ex-echtgenoot. Dit geldt echter niet in de volgende gevallen:

- U betaalde de afkoopsom in de periode dat u duurzaam gescheiden leefde.
    - U woonde ongetrouwd samen met uw ex-partner.

• ouderdomspensioen dat u als alimentatie doorbetaalt.

• betalingen voor de verrekening van pensioenrechten, lijfrenten en andere inkomensvoorzieningen waarvan u de betaalde premies eerder hebt afgetrokken.

• bijstand die de Sociale Dienst aan uw ex-partner geeft en op u verhaalt.

Kinderalimentatie valt dus niet onder deze categorie. Mogelijk komt u (tot 2015, want dan komt die regeling te vervallen) in aanmerking voor aftrek maar dan onder het kopje: uitgaven aftrekken voor levensonderhoud van kinderen jonger dan 21 jaar.

Let wel: Advocaat- en proceskosten die u maakt om de alimentatie te verlagen of om van de alimentatieverplichting af te komen zijn niet aftrekbaar!

Fiscale bijtelling

Over de partneralimentatie die u ontvangt moet u tegen het progressieve tarief van box 1 belasting betalen.

Wanneer uw inkomen beneden het maximumbijdrage inkomen ligt, dient u op aanslag van de belastingdienst de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekering over de te ontvangen partneralimentatie te voldoen (tot aan de grens van dat maximum bijdrage inkomen).

Omdat partneralimentatie als inkomen wordt beschouwd, kan het van invloed zijn op de hoogte van het kindgebonden budget, kinderopvangtoeslag, zorgtoeslag en huurtoeslag.

Zoek binnen de website

Copyright 2012. Joomla Templates 2.5 | Moene Familierecht - Sportsingel 26 - 2492 WJ Den Haag - info@moene.nl